Dobry pracownik jest podstawą sukcesu każdej firmy. To prawda powszechnie znana, pracodawcy nie zawsze wiedzą jednak, w jaki sposób pozyskać do swojego przedsiębiorstwa profesjonalistów, a także jak skutecznie zmotywować i zatrzymać na dłużej już zatrudnionych pracowników. Jest to zadanie bardzo trudne, szczególnie w czasie gdy mówi się o zjawisku „rynku pracownika”, a więc w sytuacji gdy ofert pracy jest dużo i można swobodnie w nich wybierać. Jeżeli pracownicy będą odpowiednio zmotywowani, będą także bardziej lojalni i zaczną lepiej pracować, a to wszystko przyniesie wymierne efekty dla całej firmy. Jeszcze do niedawna przyjęło się uważać, że najbardziej do pracy motywuje atrakcyjne i wysokie wynagrodzenie. Często oprócz podstawowego wynagrodzenia, pracownik może otrzymać także premię regularną za osiągane wyniki i zaangażowanie w pracę. Wiele osób poszukujących pracy wprost mówi jednak, że zwraca uwagę również na inne, oprócz pieniędzy, benefity pracownicze. Najczęściej jest to zauważalne w grupie najmłodszych pracowników, dopiero wchodzących na rynek pracy, ale również tych nieco starszych. Chcąc pozostać atrakcyjnym pracodawcą, warto zapoznać się z bogatą ofertą takich benefitów i wybrać coś dla swoich pracowników.
Możliwości jest bardzo dużo: najbardziej pożądane benefity w pracy to wykupienie dla pracowników prywatnej opieki zdrowotnej (często mogą z niej korzystać również członkowie ich rodzin), karty sportowe przeznaczone do aktywnego spędzania wolnego czasu, możliwość korzystania ze służbowego sprzętu również do prywatnych celów, premie uznaniowe, pracownicze posiłki, bony podarunkowe przekazywane przed Świętami lub dodatkowy urlop. W ostatnim czasie coraz większym uznaniem cieszy się też możliwość pracy zdalnej, chociaż nie zawsze jest to możliwe.
Aby benefity dla pracowników były atrakcyjne i służyły nie tylko im, ale też skutecznie motywowały i przekładały się na realne zyski, warto zastanowić się, jakie cele chcemy osiągnąć w swojej firmie oraz które premie rzeczywiście ucieszą naszych pracowników. Ważne będzie też określenie budżetu, który możemy na to przeznaczyć. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie systemów motywacyjnych, w których jasno określone zostaną zasady przyznawania nagród: dla przykładu pracownik, który w danym miesiącu osiągnie wyższą sprzedaż lub zdobędzie dla firmy atrakcyjnego klienta, może liczyć na wyższą nagrodę albo premię. Mogą to być zarówno nagrody finansowe, jak i rzeczowe. Dzięki takiemu systemowi pracownicy będą bardziej zmotywowani do pracy, a to zaowocuje korzyścią dla całej organizacji. Świetnie sprawdzają się tutaj również rozmaite konkursy dla pracowników, dzięki którym mogą oni wykazać się lepszym wypełnianiem swoich codziennych obowiązków i większym zaangażowaniem w pracę. Tego typu rozwiązania zwiększają też kreatywność zatrudnianych osób.
Niezależnie od wybranego przez nas systemu benefitów, warto pamiętać o tym, że są one atrakcyjnym dodatkiem do regularnego wynagrodzenia i mogą nie tylko zachęcić nowe osoby do aplikowania o pracę w naszej firmie, ale również zmotywować naszych dotychczasowych pracowników. Jest to bardzo ważne, biorąc pod uwagę dużą konkurencję na rynku oraz możliwość łatwej zmiany miejsca pracy. O dobrego pracownika zdecydowanie warto się postarać.